![]() |
![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]()
Hasta hakları konusunda toplumu bilinçlendirmek ve kamuoyunun dikkatini çekmek amacıyla her yıl 26 Ekim?de Türkiye?de ve dünyada ?Hasta Hakları Günü? kutlanıyor.
Hasta haklarına gösterdiği önem sonucunda hastaneler arasında Türkiye?de ilk kez ?Hasta Hakları Ofisi?ni kuran Vehbi Koç Vakfı Amerikan Hastanesi, ?Hasta Hakları?na dikkat çekiyor. VKV Amerikan Hastanesi Hasta Hakları Ofisi Sorumlusu Psikolog Nilüfer Gürkan; toplumdaki her bireyin hasta hakları konusunda bilinçlenmeleri gerektiğini belirtiyor. ?Hasta Hakları? ile ilgili olarak, ilk uluslararası girişimin, 1981 yılında ?Lizbon Bildirgesi?nin kabul edilmesi ile gerçekleştiğini bildiren Psikolog Nilüfer Gürkan her hastanın; bilgi edinme, tıbbi bakım ve tedavi hizmeti alma gibi temel hakları olduğunu ifade ediyor. Psikolog Nilüfer Gürkan ayrıca hastaların kendilerinden onay alınmasını isteme, mahremiyet ve başvuru hakkına da sahip olduklarını belirtiyor. VKV Amerikan Hastanesi Hasta Hakları Ofisi?nin 2001 yılı temmuz ayından beri, görev yaptığını açıklayan Psikolog Nilüfer Gürkan; sorumlulukları ile ilgili olarak şunları söylüyor: ?Görevimiz sadece hasta şikâyetleri alıp, takip etmekten ibaret değil, ofisimiz ayrıca hasta haklarının hastanemizde uygulanmasının takibinden sorumludur. Psikolog Nilüfer Gürkan, Sağlık Bakanlığı?nın 2004 yılında pilot hastanelerde ?Hasta Hakları Ofisleri?ni açmaya başladığını; VKV Amerikan Hastanesi Hasta Hakları Ofisi?nin de bu pilot hastanelerdeki Hasta Hakları Sorumluları?na ilk eğitimlerini verdiğini sözlerine ekliyor. HASTA HAKLARI Bilgi edinme hakkı : Hastanın tıbbi sürecinde; * Her türlü tıbbi gerçekler, * Kendisine uygulanacak girişimler ve maddi karşılıkları ile, bu girişimlerin risk ve yararları ve uygulanabilecek alternatif tedaviler hakkında bilgi edinme hakkı vardır. * Hizmet veren sağlık personeli hakkında her türlü kimlik ve mesleki bilgiyi alma ve * Tedavinin herhangi bir aşamasında ikinci bir görüşü alma hakkı vardır. Tıbbi bakım ve tedavi hakkı : Her hastanın; * Irk, dil, din ayrımı gözetmeksizin eşit olarak, saygın bir şekilde sağlık hizmetlerinden yararlanma, * Sağlık kuruluşunu, hekimini ve diğer sağlık personelini seçebilme ve değiştirebilme, * Kendisiyle ilgili tıbbi kararlara ve tedavi planına katılma veya tedavi planını reddetme ve * Tıbbi bakıma her an ulaşabilme hakkı vardır. Aydınlatılmış onam hakkı : Hastanın; * Her türlü girişim için bilgilendirilerek onayının alınmasını isteme hakkı vardır. Mahremiyet ve özel hayata saygı, tıbbi kayıtların saklanması hakkı : Hastanın; * Tüm bilgilerinin gizlilik esaslarına uyarak saklanmasını isteme, * Tıbbi kayıtlarının tam ve doğru olarak korunmasını isteme, * Bu kayıtlara, kendisi veya yetkili kıldığı kişi tarafından istediğinde ulaşabilme hakkı vardır. Başvuruda bulunma hakkı : Hastanın; * Kolayca ulaşabileceği, * Kendisini dinleyen, * Sorunlarını rahatça ifade edebileceği bir başvuru mekanizmasını hastanede bulma hakkı vardır. HASTA SORUMLULUKLARI * Sağlık durumunuz ile ilgili tam ve doğru bilgiyi sağlık personeli ile paylaşmak. * Tedavi planınız ve/veya bu planın başarı ile tamamlanması için tedaviniz ile ilgili endişe ve sorularınızı sağlık personeli ile paylaşmak. * Tıbbi bakımınızdan birinci derecede sorumlu kişilerin tedavi planınız ile ilgili tavsiyelerine uymak. * Tedavi planınızı uygulamadığınız veya reddettiğiniz durumlarda yaşayabilecekleriniz konusunda bilgilendirildikten sonra, bu karara ait sorumluluğu taşımak. * Hastanede kalış süreniz boyunca hastane kural ve prosedürlerine uymak. * Verilen her hizmetin maddi bir karşılığı olduğunu bilmek ve bunu karşılamak. * Diğer hastaların, çalışanların ve hastane içinde ilişki içinde olduğunuz her bireyin haklarına saygılı olmak. * Yeni gelişen veya kontrol edemediğiniz bir ağrı ile karşılaştığınızda, doktorunuzu veya hemşirenizi daha etkili bir ağrı yönetimini belirlemek için bilgilendirmek. |